Facebook
Kniha Návod na přežití pro muže
Otazniky zivota
Buh pred soudem
Ukaž mi cestu kniha

Vytisknout stránku

3 P (potrava, pití, pohyb)

«Zpět

3 P (potrava, pití, pohyb)

3 P (potrava, pití, pohyb) aneb Správná životospráva v chladných měsících

Dlouhé, slunečné a teplé dny pozdního léta jsou definitivně za námi a přichází období kratších, méně slunečných a chladných podzimních a zimních dnů. Pro mnohé z nás je toto období synonymem nevlídného počasí, zvýšeného stresu a prvního nachlazení nebo chřipky. Pokusme se nyní odhalit nejčastější chyby a nedostatky v životosprávě, která bývá hlavním spouštěcím mechanismem „podzimních" nemocí a depresivních nálad a navrhněme některá jednoduchá řešení.

„Jídelní lístek"
Kdykoliv přijde řeč na stravu, reagují lidé obvykle s velikou nedůvěrou. Strava je pro většinu lidi, jak laiků, tak odborníků, velice kontroverzní téma, protože při výběru potravin hraje roli mnoho různých faktorů a není to samozřejmě to jediné, co rozhoduje o zdraví a nemoci. Většina z nás se řídí obvykle jen chutí, vůní, barvou nebo velikostí  ... a cenou. Rozhodující roli hraje často zvyk. Pokud je někdo zvyklý na určitý způsob stravování, není rychlá změna snadná a v některých případech ani možná. Málokdo si vybírá potraviny s ohledem na to, jaký vliv mají na jeho zdraví a fyzickou i psychickou kondici. Někdo jídelníčku přisuzuje zanedbatelný vliv na své zdraví, jiný ho považuje naopak za rozhodující pro udržení dobré kondice. Pokud Vám není jedno co, kdy a kolik sníte, potom se v tomto období roku pokuste vyvarovat konzumaci především rafinovaných potravin s vysokým obsahem jednoduchých cukrů a ztužených tuků - naprostá většina oplatků, sušenek, čokolád, koláčů, zákusků a bonbónů - které v těle narušují rovnováhu minerálů (vnitřní pH), oslabují imunitní systém, ohrožují zdraví ústní dutiny a způsobují prudké výkyvy hladiny krevního cukru, což v důsledku vede i k výkyvům v psychice a schopnosti soustředit se. Nemalé riziko v chladných měsících roku představuje také častá konzumace mléčných výrobků, které podporují zvýšenou tvorbu hlenů a u některých lidí způsobují alergické reakce (např. laktózová a kaseinová intolerance) a vedou tak k oslabení imunitního systému. Podobně bychom měli zvážit konzumaci uzenin, které obsahují obrovské množství soli a různých konzervačních přísad. Kromě nevhodné skladby jídelníčku je nanejvýš vhodné vyvarovat se přejídání a nočnímu jedení (pozor o Vánocích!), které přetěžují trávicí, kardiovaskulární a imunitní systém, což se může projevit například častým nachlazením, angínou nebo chřipkou. Pokud se nám podaří vyvarovat se těmto častým chybám ve stravování, bude to další krok směrem ke správnému fungování našeho těla a imunitního systému.

„Pitný režim"
V chladnějším a deštivém počasí můžeme velmi snadno podcenit pravidelné doplňování kvalitních tekutin. Nejlépe ráno bychom měli zařadit teplý bylinkový čaj, velmi vhodný je průduškový, ledvinový nebo čistící. Tradiční japonský čaj s vynikajícími čistícími schopnostmi Kukicha je také velmi vhodný v chladnějších měsících roku. Platí taková zásada, že pijeme vždy ráno po probuzení (!), a to vždy minimálně 300-500 ml kvalitního nápoje (záleží samozřejmě na tělesné hmotnosti, teplotě v místnosti, kde jsme spali a aktuálním zdravotním stavu) a pokud možno v průběhu celého dne doplňujeme teplé (nikdy ne horké) nebo alespoň vlažné tekutiny. Nezapomeňme, že na podzim a v zimě se také potíme a mnoho vody vydýcháme a vypaříme z celého povrchu těla, a to i když třeba jen sedíme nebo ležíme. Kromě již zmíněných bylinkových čajů můžeme zařadit vodou ředěné ovocné nebo zeleninové šťávy nebo prostě jen čistou vodu. Výborným posilovačem imunity je šťáva s kysaného zelí, z červené řepy, celeru, kedlubny, brokolice, karotky nebo jablek, to všechno jsou suroviny typické pro podzimní a zimní měsíce a měli bychom jich využívat co nejvíce. Také stále oblíbenější fresh-džusy jsou velmi vhodným zdrojem zdravých tekutin. Co bychom naopak měli maximálně omezit, jsou ledové (studené) nápoje, alkohol a slazené a přibarvované limonády.

„Pohyb a ..."
Pravděpodobně to nejjednodušší, co můžeme udělat pro svůj imunitní systém, je pravidelný pohyb. Místo sledování večerního TV nebo práce na PC po práci, se jděme na půl hodiny až hodinu projít a protáhnout. Také krátká ranní rozcvička pomůže rozproudit krev, zahřát svaly a rozdýchat plíce, to všechno významně posiluje nejen imunitní systém, ale také pomáhá pročistit myšlení a emoce. Pokud je to možné, střídejme vytrvalostní a silovou zátěž. Zvláště pro muže je důležité udržovat svalstvo v dobré kondici, ale ani ženy by neměly opomíjet silový trénink se závažími popř. cviky s vlastní vahou. Ideální je, podaří-li se nám skloubit pravidelný pohyb s pobytem v přírodě nebo nějakou tvůrčí popř. prospěšnou činností. Úklid, stavba, zahrádka, návštěva rodiny, péče o seniory, to všechno jsou aktivity, kde kromě pohybu vytváříme hodnoty a budujeme vztahy, které mají na náš život - nejen imunitní systém - obrovský vliv. Slunce, voda, vzduch, krásná příroda, tvůrčí činnost a fungující mezilidské vztahy dokážou s psychickou i fyzickou kondicí udělat opravdové divy.

Text: Mgr. Libor Votoček, koordinátor projektu Maranatha Lifestyle a Science


E-shop
Spojení srdcí
Magazin ZaObzorem
Prameny zdravi