Facebook
Kniha Návod na přežití pro muže
Otazniky zivota
Buh pred soudem
Ukaž mi cestu kniha

Vytisknout stránku

3 P (potrava, pití, pohyb)

«Zpět

3 P (potrava, pití, pohyb)

3 P (potrava, pití, pohyb) aneb Správná životospráva v chladných měsících

Zimní období bývá synonymem nevlídného počasí a prvního nachlazení nebo chřipky. Pokusme s odhalit nejčastější chyby a nedostatky v životosprávě a navrhněme některá jednoduchá řešení.

Jídelní lístek
Kdykoliv přijde řeč na stravu, reagují lidé obvykle s velikou nedůvěrou. Strava je pro většinu laiků, ale i odborníků, velice kontroverzní téma. Pokud je někdo zvyklý na určitý způsob stravování, není rychlá změna snadná a v některých případech ani možná. Málokdo si vybírá potraviny s ohledem na to, jaký vlivmají na jeho zdraví a fyzickou i psychickou kondici. Někdo jídelníčku přisuzuje zanedbatelný vliv na své zdraví, jiný ho považuje naopak za rozhodující pro udržení dobré kondice.

Pokud vám není jedno, co, kdy a kolik sníte, potom se v tomto období roku pokuste vyvarovat konzumace především rafinovaných potravin s vysokým obsahem jednoduchých cukrů a ztužených tuků naprostá většina oplatek, sušenek, čokolád, koláčů, zákusků a bonbonů,které v těle narušují rovnováhminerálů (vnitřní pH), oslabují imunitní systém, ohrožují zdraví ústní dutiny a způsobují prudké výkyvy hladiny krevního cukru, což v důsledku vede i k výkyvům v psychice a schopnosti soustředit se. Nemalé riziko v chladných měsících roku představuje také častá konzumace mléčných výrobků, které podporují zvýšenou tvorbu hlenů a u některých lidí způsobují alergické reakce (např. laktózová a kaseinová intolerance), a vedou tak k oslabení imunitního systému. Podobně bychom měli zvážit konzumaci uzenin, které obsahují obrovské množství soli a různých konzervačních přísad. Kromě nevhodné skladbyjídelníčku je nanejvýš vhodné vyvarovat se přejídání a nočního jedení, které přetěžují trávicí, kardiovaskulární a imunitní systém, což se může projevit například častým nachlazením, angínou nebo chřipkou. Pokud se vyvarujeme těchto častých chyb ve stravování, bude to další krok směrem ke správnému fungování našeho těla a imunitního systému.

Pitný režim
V chladnějším a deštivém počasí můžeme velmi snadno podcenit pravidelné doplňování kvalitních tekutin. Nejlépe ráno bychom měli zařadit teplý bylinkový čaj, velmi vhodný je průduškový, ledvinový nebo čisticí, eventuálně tradiční japonský čaj Kukicha s vynikajícími čisticími schopnostmi. Platí zásada, že pijeme vždy ráno po probuzení (!), a to minimálně 300-500 ml kvalitního nápoje (záleží samozřejmě na tělesné hmotnosti, teplotě v místnosti, kde jsme spali, a aktuálním zdravotním stavu), a pokud možno v průběhu celého dne doplňujeme teplé (nikdy ne horké) nebo alespoň vlažné tekutiny. Nezapomeňme,že i na podzim a v zimě se potíme a mnoho vody vydýcháme a vypaříme z celého povrchu těla. Kromě čajů můžeme zařadit vodou ředěné ovocné nebo zeleninové šťávy nebo jen čistou vodu. Výborným posilovačem imunity je šťáva z kysaného zelí, červené řepy, celeru, kedlubny, brokolice, karotky nebo jablek, to všechno jsou suroviny typické pro podzimní a zimní měsíce a měli bychom jich využívat co nejvíce. Také stále oblíbenější fresh-džusy jsou velmi vhodným zdrojem zdravých tekutin. Co bychom naopak měli maximálně omezit, jsou ledové (studené) nápoje, alkohol a slazené a přibarvovanélimonády.

Pohyb a...
Pravděpodobně to nejjednodušší, co můžeme udělat pro svůj imunitní systém, je pravidelný pohyb. Místo sledování TV nebo práce na PC se jděme na půl hodiny až hodinu projít a protáhnout. Také krátkáranní rozcvička pomůže rozproudit krev, zahřát svaly a rozdýchat plíce, to všechno významně posiluje nejen imunitní systém, ale také pomáhá pročistit myšlení a emoce. Střídejme vytrvalostní a silovou zátěž.Zvláště pro muže je důležité udržovat svalstvo v dobré kondici, ale ani ženy by neměly opomíjet silový trénink se závažími, popř. cviky s vlastní vahou. Ideální je, podaříli se nám skloubit pravidelný pohyb s pobytem v přírodě nebo nějakou tvůrčí činností. Úklid, stavba, zahrádka, návštěva rodiny, péče o seniory, to všechno jsou aktivity, kde kromě pohybu vytváříme hodnoty a budujeme vztahy, které mají nanáš život - nejen imunitní systém - obrovský vliv. Slunce, vzduch, krásná příroda, tvůrčí činnost a fungující mezilidské vztahy dokážou s psychickou i fyzickou kondicí udělat opravdové divy.

Text: Mgr. Libor Votoček,
lektor projektu Maranatha Lifestyle a Science


E-shop
Spojení srdcí
Magazin ZaObzorem
Prameny zdravi