Facebook
Kniha Návod na přežití pro muže
Otazniky zivota
Buh pred soudem
Ukaž mi cestu kniha

Vytisknout stránku

Ořechy - potrava pro srdce a mozek

«Zpět

Ořechy - potrava pro srdce a mozek

Historie výskytu ořechů v našem jídelníčku je velmi zajímavá. Ukazuje, jak velký pokrok jsme udělali v našem pojetí zdravé výživy. Po celá léta panoval mezi odborníky spíše negativní názor. Ještě před cca 20 lety předkládali argumenty, kterými se snažili dokázat, že ořechy nejsou zdravé. Hlavní důvod spatřovali v tom, že obsahují příliš mnoho tuku. Doporučovali proto pouze jejich příležitostnou konzumaci.

To vše se změnilo v roce 1992, kdy vědci pracující na Adventist Health Study (Adventistická zdravotní studie) zjistili, že každodenní konzumace ořechů vede k mnohem menšímu výskytu kardiovaskulárních chorob. Zveřejněné výsledky však nebyly přijímány s důvěrou. Nakonec byly tyto objevy publikovány v Archives of Internal Medicine (Archív interního lékařství). Tato průlomová publikace ukázala, že lidé, kteří konzumují ořechy častěji než pětkrát týdně, mohou zredukovat riziko infarktu myokardu až o polovinu. Jakmile byla studie publikována, jiní vědci začali namítat, že lidé, kteří denně konzumují ořechy, pravděpodobně umírají častěji na rakovinu (právě kvůli vysokému obsahu tuku). Ovšem vědci z univerzity Loma Linda (USA) provedli hloubkovou analýzu dat a došli k závěru, že tato obava je zbytečná. Lidé s nejvyšší spotřebou ořechů měli celkově nejnižší úmrtnost. Studie jinými slovy potvrdila, že konzumace ořechů prodlužuje věk. Lidé, kteří jedli ořechy, žili nejdéle.

Pravidelná konzumace ořechů může prodloužit váš život o 3 až 8 let.
Od roku 1992 byl potvrzen přínos ořechů také v mnoha dalších studiích. Výzkum ukázal, že mandle, lískové, vlašské, pistáciové, pekanové, burské a kešu ořechy mohou účinně snížit a normalizovat hladiny krevních lipidů (cholesterol, trygliceridy). Vlašské ořechy jsou pravděpodobně nejefektivnější, protože mají nejvyšší obsah tzv. polynenasycených mastných kyselin, zvlášť bohaté jsou na omega-3 mastné kyseliny. Tyto speciální tuky efektivně pomáhají předcházet celé řadě nemocí, jako jsou deprese, artritida, hyperaktivita, roztroušená skleróza, cukrovka, mozková mrtvice a kardiovaskulární choroby.

Velmi pozorně byl zkoumán také tzv. váhový faktor. Někteří lidé jedli ořechy jen příležitostně, protože se obávali nadváhy. Ořechy však dokážou velmi rychle zasytit a mají velmi nízký glykemicky index, takže jsou vhodné i pro diabetiky. Díky ořechům sní celkově méně jídla, protože nemají takový hlad. Výzkum potvrdil, že konzumace až dvou hrstí ořechů denně (50 až 60 g) nemá vliv na tělesnou hmotnost.
Pokud nejsme alergičtí a máme k dispozici kvalitní a dobře skladované ořechy, nebojme se je pravidelně konzumovat.

MUDr. Peter Pribiš, Dr.P.H.


E-shop
Spojení srdcí
Magazin ZaObzorem
Prameny zdravi