Facebook
Kniha Návod na přežití pro muže
Otazniky zivota
Buh pred soudem
Ukaž mi cestu kniha

Vytisknout stránku

Fast-food - rychlý problém

«Zpět

Fast-food - rychlý problém

FAST FOOD - rychlý problém

Bůh stvořil čas a člověk vymyslel shon!

A v tomto shonu jste se rozhodli jíst. Vím, někdy to jinak nejde. Jasně. Beru. Ale jak často je ve vašem životě "někdy"? Každý den? Každý druhý? Dobrá zpráva na úvod: Existuje zdravý "fast-food"

Fast-foodem obecně nemyslíme POUZE potraviny nezdravé, znehodnocené - ať už jako surovinu nebo způsob, jakým byla připravena - ale také potraviny, které se mohou dostat na Váš stůl velice rychle a s minimálními úpravami nebo nároky na čas, prostor, peníze ... nebo kulinářskou fantazii.

Možná by Vás zajímalo, jaké potraviny - nebo lépe řečeno - suroviny je vhodné mít stále u sebe ... v autě, v práci, v tašce do posilovny. Kdykoliv na Vás přijde hlad ... nebo chuť :) ... bude připraveni ... a výsledkem nebude oslabení nebo dokonce nemoc, ale naopak dodání kvalitních stavebních látek a živin, které Vaše tělo denně potřebuje ke svému fungování.

Pokud to jen trochu jde, mějte u sebe:

  • ořechy, tykvová a slunečnicová semena
  • rozinky a jiné sušené ovoce (pozor na chemickou konzervaci sířením - takto ošetřené ovoce je nutno nejprve opláchnout v teplé vodě)
  • celozrnný knackebrot (celožitný chléb) nebo suchar
  • musli tyčinky (pozor obsahují hodně jednoduchých cukrů a tuků) nebo lisované ořechy s ovocem (jsou méně sladké, mnohem zdravější než musli tyčinky ... ale také o něco dražší)
  • proteinové tyčinky


Pokud jste často na cestách - a v tomto vánočním období je ta pravděpdobnost vyšší - a musíte si rychle něco koupit v potravinách, potom si kupte tohle:

  • grahamový rohlík (nikoliv ta hnědá, barvená pečiva z bílé mouky) nebo celozrnný knackebrot či suchar
  • různé rostlinné pomazánky z tofu, fazolí, čočky, cizrny, ... výborná je houbová, pikantní mexická, francouzská z droždí ...
  • nízkotučný tvaroh nebo cottage cheese, případně nízkotučné acidofilní mléko
  • musli tyčinku, tyčinku ze sušeného ovoce, hořkou čokoládu
  • pramenitou vodu, minerálku, mrkvovou šťávu

Pokud jedete kolem benzinové pumpy a musíte si rychle něco koupit, potom si kupte tohle:

  • zeleninovou pizzu, případně celozrnnou obloženou bagetu (určitě NE tu bílou s uzeninou, sýrem, vajíčkem a tučným dresinkem)
  • ořechy nebo kombinaci ořechů s ovocem (určitě ne oplatky, sušenky, zákusky, sladkosti)
  • hořkou čokoládu (určitě ne mléčnou čokoládu)
  • pramenitou vodu, minerálku nebo 100% džus poté naředěný pramenitou vodou (určitě ne kávu, alkohol nebo limonády colového typu - Cola, Sprite, Fanta, Mirinda atd.)

Pokud jste na cestách neustále a často se stravujete ve fast-foodových restauracích, potom si objednejte raději tohle:

  • čínské jídlo plné zeleniny s tofu či luštěninou, případně s kuřecím masem (bez bílé rýže, raději si objednejte zeleninu navíc)
  • zeleninový salát bez dresinku (dejte si jen olivový olej, parmazán a balzamikový ocet, když máte možnost, dejte si také citrónovou šťávu)
  • pokud jste zrovna u McDonalds nebo KFC nebo BurgerKing ... tak si dejte zeleninový salát ... ostatní přenechte těm, kterým na jejich zdraví vůbec nezáleží

 

Pokud patříte mezi ty, kteří často používají mikrovlnku k úpravě potravin, potom byste neměli zapomínat, že se nejedná o běžný a přirozený způsob tepelné úpravy potravin ... Za bezpečné ze zdravotního hlediska lze označit jen velmi krátkou tepelnou úpravu nebo rozmrazování.

(zdroj: MUDr. Igor Bukovský, Ph.D. - Návod na přežití pro muže, 2007 - vydavatel AKV - Ambulancia klinickej výživy, s.r.o., Bratislava, Slovenská republika)

(text článku z knihy MUDr. Bukovského byl redakčně upraven a na některých místech doplněn o aktuální informace)


E-shop
Spojení srdcí
Magazin ZaObzorem
Prameny zdravi