Facebook
Kniha Návod na přežití pro muže
Otazniky zivota
Buh pred soudem
Ukaž mi cestu kniha

Vytisknout stránku

Dejte se do pohybu!

«Zpět

Dejte se do pohybu!

Dejte se do pohybu!
V dnešní společnosti se stáváme stále usedlejšími. Zákon pohybu je tedy naším dalším velmi důležitým zdravotním zákonem. Uspokojivého množství pohybové aktivity se však dostává pouze asi každému 50. z nás! Pohybové nároky v zaměstnání většinou nestačí, obtížný je i boj proti sedavému životnímu stylu naší společnosti. Jaký je konkrétní ozdravný přínos fyzické aktivity pro naše zdraví?

● dodává pocit energie
● posiluje svalovou sílu a pružnost
● odbourává stres
● zlepšuje obranný systém těla, snižuje rizika rakoviny
● snižuje hladinu cholesterolu a krevního tlaku
● zlepšuje trávení
● pomáhá při kontrole váhy
● zlepšuje činnost mozku
● prodlužuje život
● zkvalitňuje spánek
● podporuje pozitivní náladu a schopnost řešit každodenní problémy

Z interního hlediska dochází v prvé řadě ke zvýšení počtu krvinek. Jsme-li v pohybu, produkuje kostní dřeň daleko rychleji červené krvinky, které jsou tak důležité pro přenos kyslíku do každé buňky lidského těla. Také leukocyty, hlavní obranné buňky organismu, mohou likvidovat infekční zárodky, bakterie a viry v daleko větším
množství.
Při pohybu dochází rovněž ke zvýšené produkci růstového hormonu, který není důležitý jenom v dětství, ale i v dospělosti, kdy se podílí na syntéze bílkovin. Při pohybu zároveň vznikají nová nervová spojení
v mozku, a tak pohyb spolu s hlubokým spánkem účinně ovlivňuje naši řídicí mozkovou činnost. Tři měsíce pravidelné pohybové aktivity dokážou zdvojnásobit počet mitochondrií (jakýchsi buněčných „elektráren") ve svalech, čímž dochází ke zvýšenému svalovému výkonu. Jsme-li trénovaní, máme více energie a vyšší výkonnost. A naopak - pouhé dva dny nečinnosti stačí k poklesu svalové síly o celých 10 %. Pohybová aktivita působí i na naši mysl, dochází k okysličení mozku, zlepšuje se logické myšlení, mění se postoje a narůstá vědomí sebehodnoty. Zvyšuje aktivitu „vln alfa", které navozují stav uvolnění, odstraňují strach a deprese. Doktor Lee S. Berk z Loma Linda University zjistil, že běžci i jiní sportovci mají na rozdíl od lidí se sedavým zaměstnáním zvýšenou hladinu betaendorfinu, což je přirozený tělesný opiát (látka tlumící bolest), který navozuje pocit dobré nálady a zároveň snižuje krevní tlak, srdeční tep a prohlubuje dýchání, čímž se výborně pročistí plíce.
Mezi další pozitivní přínosy pohybu patří vedle výše uvedených vlivů posílení srdečního svalu, usměrňování naší chuti a zlepšení činnosti některých žláz (pohlavních, štítné žlázy, slinivky i nadledvinek), uvolnění zácpy, ale i zlepšení vstřebávání vápníku do kostí (zvyšování jejich pevnosti a pružnosti chrání před osteoporózou).
Jak by měl vypadat dobrý pohybový program? Především by vás měl bavit, a to natolik, že budete ochotni věnovat se mu každý den. Začněte pomalu a denně si přidávejte. Podobně jako pravidelný pohyb posiluje naše svaly, pozitivní přístup ke každodenní zátěži upevňuje náš charakter. A tak nevzdáme-li se v životních zkouškách, porostou také naše vnitřní „svaly" víry, naděje, odvahy, trpělivosti, pokoje i radosti.

Text: Jana Konečná (Prameny zdraví)

 


E-shop
Spojení srdcí
Magazin ZaObzorem
Prameny zdravi